Bytteregler ved webhandel
Den nye forbrugeraftalelov fra juni 2014 indførte yderligere forbrugerbeskyttelse for køb på internettet. Men mange webshops har stadig ikke implementeret de ændrede vilkår for bytteregler ved webhandel.
Jeg havde i går en dag på sofaen med sygdom, og jeg syntes, at tiden skulle bruges til at få købt de sidste julegaver online. Lidt nørdet, læser jeg betingelserne på de sider, hvor jeg handler. Og jeg må konstatere, at en del webshops ikke lever op til deres oplysningspligt. Således bør webshops oplyse om forbrugerens generelle fortrydelsesfrist på minimum 14 dage, hvilket de fleste gør. Men vilkåret omkring bytning af brugte varer, som blev indført i juni 2014, oplyses der sjældent om.
Reglen betyder, at man som forbruger også kan bytte brugte varer. Dette skal der oplyses om. Det er dog accepteret, at forbrugeren ikke får det fulde beløb retur, men faktisk selv hæfter for den eventuelle værdiforringelse, der er sket af varen, ved at forbrugeren har testet varen på en anden måde end almindelig vis. Altså pillet mærkerne af trøjen og gået i den, frem for blot at prøve den hurtigt.
Et dårligt eksempel
En af de helt store webshops inden for tøj til mænd, kvinder og børn, skriver således stadig følgende i deres betingelser:
”Du har altid 14 dages returret på varer, der er købt online. Dette betyder, at du kan sende ubrugte varer tilbage til os i op til 14 dage, efter du modtog/afhentede din pakke” og igen senere: ” Du kan sagtens bytte varer, der er ubrugte, og hvor prismærkerne stadig sidder i.”.
Intet sted anføres det, hvad jeg som forbruger skal gøre hvis jeg eksempelvis har fjernet prismærkerne. Jeg forstår som udgangspunkt godt frustrationerne fra webshopejernes side. At skulle til at håndtere brugte genstande, som ikke kan videresælges, er uoverskueligt. Desværre er lovgivningen således. Det bør man som professionel webshop indordne sig efter. Man bør som webshop få beskrevet, hvordan man håndterer returnering af bruge varer, og hvad forbrugeren må/kan forvente at få tilbagebetalt.
Et godt eksempel
Jeg har fundet følgende eksempel på en webshop, som jeg synes håndterer forholdet ganske godt: ” Du hæfter for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.
Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi”.
Derfor, stik ikke hovedet i busken, men få forholdet beskrevet nøjagtigt.