Få styr på de juridiske forhold, når du anvender kundecases
Referencehistorier, case stories, kunde cases – kært barn har mange navne. Alle har dog til formål at fortælle potentielle kunder om, hvad din virksomhed har kunne gøre for andre kunder.
Før du går i gang med at publicere sådanne historier, er der en del juridiske forholde, du bør have styr på.
Interview/citater
Før din kunde udtaler sig, bør du få lavet en aftale med ham/hende omkring, hvad interviewet skal bruges til. På hvilke medier har du tilladelse til at bruge det? Er det både til website, facebook, trykte medier, PR mv? Bliver interviewet kun brugt i forbindelse med en speciel kampagne, eller vil den blive brugt på et mere generelt niveau? Ligeledes bør aftalen indeholde vilkår om, hvorvidt kunden får teksten tilsendt på forhånd til godkendelse.
Billeder af personer eller bygninger
Indeholder din historie billeder af personer, bør du altid sikre dig, at du har fået tilladelse til at bruge disse til det formål, du ønsker. Få altid en sådan accept på skrift og sikre dig, at personen er indforstået med, at billedet bruges på de medier, du ønsker. Giv ligeledes personen mulighed for på et hvert tidspunkt, at frabede sig ydereligere brug af billedet. Det bør dog kun være for jeres fremadrettede brug, dvs. at reklamer indeholdende billedet, som allerede er trykt, kan bruges, men flere vil ikke blive fremstillet.
Ønsker du at gøre brug af et billede af en bygning, skal du ligeledes være opmærksom på, at ophavsretten til sådanne som udgangspunkt er hos arkitekten. Han vil dog ofte have overdraget retten til bygningens ejer/bruger. Du skal således sikre dig, at du får accept til at bruge billedet af bygning fra korrekte ophavsmand.
Logo/varemærke
Ønsker du at bruge kundens varemærker, skal du ligeledes sikre, at dette bliver aftalt. Igen er det vigtigt at få defineret, til hvilket formål og medie du må bruge varemærket. En brug ud over det definerede vil kræve kundens accept.