Eniro taber i Klagenævnet for Domænenavne mod utilfreds kunde
Erhvervsdrivendes ret til oprettelse af hadeside
Selskabet Eniro har tabt en sag i Klagenævnet for Domænenavne mod en utilfreds kunde.
Kunden, den indklagede, havde i maj 2013 registreret eniro-nej.dk. Indklagede var selvstændig erhvervsdrivende og solgte blandt andet diverse japanske artikler, møbler, te mv. på sine egne hjemmesider.
Indklagede havde købt annoncering ved Eniro, men var ikke tilfreds med samarbejdet idet Eniro ifølge indklagede ikke overholdt aftalen om annonceloft mv.
Eniro varemærket var blevet registreret som ordmærke i august 2003 og Eniro anførte, at det var et særligt velkendt varemærke. Indklagede anførte at eniro-nej.dk siden var lavet med det formål at hindre andre små virksomheder i at blive udsat for samme behandling. Indklagede havde derfor valgt at lægge hændelsesforløbet op på siden. Indklagede var ikke bekendt med at Eniro var et registreret varemærke og anførte at Eniro absolut ikke er et kendt navn blandt almindelige mennesker men alene blandt annoncører.
Indklagede lagde vægt på at eniro-nej.dk ikke var en ”hadeside” men derimod en ”infoside” beregnet som en orientering til kommende annoncører, så de ikke skulle ”falde i samme Eniro grøft”. Indklagede havde tilbudt Eniro at få et ukommenteret indlæg på siden, men dette havde Eniro ikke reageret på.
Afgørelse
Indklagedes brug af Eniro var erhvervsmæssig brug, men idet de varer og tjenesteydelser, som indklagede linkede til på Eniro-nej.dk, ikke var af samme art eller forvekslelige med Eniros varer og tjenesteydelser, var der ikke risiko for forveksling.
Klagenævnet fandt derfor, at Eniro ikke i medfør af Varemærkeforordningens art. 9 kunne forbyde indklagedes brug af domænenavnet eniro-nej.dk ligesom indklagedes brug af domænet eniro-nej.dk heller ikke indebærer en overtrædelse af Markedsføringslovens § 18.
Læring
Afgørelsen viser at også erhvervsdrivende har adgang til, under visse omstændigheder at gøre brug af et domænenavn, som indeholder en anden virksomheds kendetegn. Sådan brug forudsætter dog at ytringsfrihedens grænser respekteres, og at brugen ikke har karakter af chikane, samt at domænenavnet ikke er forveksleligt. Det havde i denne forbindelse stor betydning at domænet var tilføjet et ”nej”. ”Anti” eller ”kritisk” i tilknytning til et virksomhedsnavn vil ligeledes kunne hjælpe til at undgå en forveksligheds risiko.
Afgørelse af 4. oktober 2013, J.nr. 2013-0114