Forandringer
Når vores verden pludselig bliver ramt af en pandami som Covid-19, forandre meget sig. Det kræver meget af virksomhedens medarbejdere og ikke mindst meget af virksomhedens ledelse.
Men en sådan krise er også et oplagt tidspunkt, at stoppe op og genoverveje virksomhedens processer og udfordringer.
- Hvad skal vi stoppe med at gøre?
- Er der noget som vi allerede gør, som vi kan gøre bedre, hurtigere, mere af?
- Hvilke nye tiltag skal vi gøre?
På det juridiske plan, kan sådanne overvejelser resultere i en god snak med medarbejderne:
- Hvad frustrer dem ved indgåelse af kontrakter?
- Savner de standarder, politikker, retningslinjer for, hvad de må / ikke må acceptere i en forhandling?
- Savner de hjælp i forhandlingssituationen
- Mangler de erfaring/uddannelse på det juridiske område?
- Hvad gør vi med vores kontrakter når de er indgået? Er det den enkelte medarbejder der selv skal sikre genforhandling, overholdelse af frister mv.?
Hvad kan Bizzjur hjælpe med?
Bizzjur assistere gerne med udarbejdelse eller opdatering af standardaftaler. Måske har medarbejderen behov for en version, hvor de kan vælge mellem forskellige alternativer. Måske en kommenteret version, hvor medarbejderen kan få klarhed over, hvad bestemmelsen regulerer samt hvad man kan acceptere at ændre.
Har medarbejderne behov for at blive opdateret på det juridiske, har Bizzjur bred erfaring i undervisning af indkøbere og sælgere. Der tages altid udgangspunkt i den type kontrakter, medarbejderen typisk sidder med, ja gerne udgangspunkt i egne standarder. Vi kigger på gode eksempler og dårlige, for derigennem at forstå konsekvenserne. Vi tager den både på engelsk og dansk, så medarbejderen får en sikker forståelse for, hvad de engelske termer dækker over.
Alt for ofte oplever Bizzjur, at kontrakterne når de er underskrevet, havner i en skuffe, hos den medarbejder der har forhandlet dem. Men det er vigtigt at opbevaringen og håndteringen af kontrakter standardiseres. Kontrakter opbevares centralt. Udløbsdato, genforhandlingsdato, opsigelsesfrist mv. bør registreres. Som en del af virksomhedens risikoafdækning, bør det desuden noteres centralt, hvilke forpligtelser man har påtaget sig. Er der en bodsbestemmelse ved forsinkelse? Har virksomheden påtaget sig ekstra lang garanti mv. Alle informationer, som er relevante for virksomheden at have overblik over.
Kontakt Bizzjur ApS, hvis du har lyst til at få trimmet din virksomhed på det juridiske område.